söndag, juli 07, 2013

Tillbaka i Finland

Nu är mitt år i Italien slutfört kan jag konstatera efter att ganska rejält omtöcknat landat i Finland. 

Hur gick det då, uppfyllde jag de mål jag hade för året? Svaret är ja, skrivet med stora tjocka svarta streck. Ja, jag fick allt jag önskade mig, och mycket mycket till.

Efter två dagar i Finland hann jag redan fundera hur det kommer att gå med min italienska. Så får jag att telefonsamtal på av en vän i Italien, och italienska flyter på precis som den skall. Till och med till den grad att min svenska nuförtiden är under starkt inflytande av italienskan. Med andra ord kommer du att få höra en del lustigheter komma ur min mun om vi råkar på varandra på gatan. Så ja, jag fick mitt älskade italienska. Till den grad att engelskan som tidigare varit mitt känslospråk nu fått en konkurrent. 

Jag är så otroligt otroligt tacksam för just det. Att det gick. Alltså att det gick att lära sig ett nytt språk. 




OCH NU DÅ?

Vad  som nu kommer att hända med denna blogg, det har jag ännu inte bestämt. Jag skulle fortsättningsvis vilja dela med mig av mina bilder, eftersom jag verkligen uppskattat att få dela med mig av allt det vackra jag ser. Och under dessa två dagar i Finland har jag redan hunnit ta otaliga foton av allt som jag tycker är vackert och intressant. Jag skall alltså bara bestämma mig i vilket forum som jag kommer att fortsätta att dela med mig av mina bilder i, och sedan lägga ut adressen här. 

Det skulle förstås glädja mig mycket om du vill följa mig också i fortsättningen, för mitt galna språk- och resäventyr tar inte slut här. Jag lovar, detta är bara början.



Hemma, med all min packning. Trots alls inte så mycket
med tanke på hur länge jag varit borta. Det mesta som jag
hade i Italien åkte nog raka vägen i skräpkorgen.



PS. Det är så otroligt intressant att se Finland ur ett italienskt perspektiv. Jag menar, tänk vad god mat vi har här! Och vilken natur! Och vilken stillhet och frid som råder jämfört med i Italien. Jag har hur mycket som helst att sätta fingret på när det gäller dessa saker. Kanske detta kunde vara fortsättningen på denna blogg?

Finländsk mat kvällen efter att jag kommit hem

PS igen. På instragram hittar jag lagt ut flera av mina bilder och tankar angående min hemkomst. Ni hittar mig som ida883.

Kram!
Ida

--------

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag hade tänkt flytta till italien och jag undrar om du skulle kunna ge mig lite tips ang. kollektivt boende, hur man hittar det osv? Samt om det är svårt med arbete och om man måste kunna italienska där direkt för att kunna få jobb? Samt, hur skaffar man skattekort och bankkort??

    Skulle bli sjukt tacksam för svar!

    Mvh Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara! Jag ger dig jätte gärna tips och råd i dina planer! Vad roligt att du ska åka:) Kan du mejla mig så kan vi höras mera. Du når mig på ida883(a)hotmail.com. Vi hörs :) Ida

      Radera