söndag, april 07, 2013

Via Francigena

Via Francigena är en gammal pilgrimsled som går från Frankrike till Rom, genom Siena. Vi gick en sträcka längs vägen och blev bjudna på storslagna vyer och ett fullkomligt underbart vårväder!








































Picnic på en äng












Vänskap via couch surfing

Den här veckan har jag stiftat bekantskap med två ytterst fina människor som jag kommit i kontakt med via couch surfing hemsidan. I tisdags möttes vi för första gången som främlingar på gatan, idag skildes vi åt som mycket goda vänner. Det har varit sex fantastisk fina dagar. Tänk att man kan komma så bra överens med människor man aldrig träffat förut att man kan umgås och ha roligt i hela sex dagar!

Och så några bilder på det:




Italienskt påskägg




Man har så roligt man gör sig ;)


100 crunches a day, jag var inte sen att haka på deras idé



Amerikansk/italiensk/svenska köttbullar med pasta

lördag, april 06, 2013

Kulturskillnad

Fredagkväll på biblioteket - och det är fullpackat med folk som studerar!
Ps. Fint bibliotek va! :)

torsdag, april 04, 2013

Empoli


Ser du blommorna längre ner på gatan? Det gjorde jag och styrde kosan raka vägen dit.
Oj oj oj vad de var fina!!!












Bilder från min helg i Livorno


En stege och en korg

Hade svårt att bestämma mig om det är bättre
med skärpan i förgrunden ...

... eller i bakgrunden?



På gården vaktade den här snubben








Myror med havsutsikt
(som inte syns på bilden pga den gråa himlen)

onsdag, april 03, 2013

Domkyrkan i Siena



Domkyrkan tycks bara vackrare och vackrare ju mera jag ser på den.




















tisdag, april 02, 2013

Språkkompott

Jag har haft mycket roligt på gång i påskhelgen. Jag har umgåtts med italienare på italienska, finlandssvenskar på svenska, amerikaner på engelska och svenskar på svenska. Absolut svårast var det att prata svenska med svenskarna!

Den här amerikanska påskharen träffade jag i Livorno.


Finbesök

TACK för att ni kom! 

Vårtecken

Dessa inlägg tillägnar jag åt dessa färggranna skapelser som just nu sportar med att stjäla min uppmärksamhet. Helt underbara.













Blommar inte dessa blommor i Finland runt midsommar?

En blomster äng i slutet av mars






måndag, april 01, 2013

Min favoritbild

Det senaste dygnet har jag fyllt kameran med bilder från Livorno, Empoli och Siena. Bland dessa bilder i flertal är det absolut denna som är min favoritbild. Vilka FÄRGER!

I Empoli

Ljuset


Påskhälsningar!

fredag, mars 29, 2013

torsdag, mars 28, 2013

Avgiftsfria studier - tänk!

Idag fick jag en påminnelse som når alla universitetsstuderanden i Siena att komma ihåg att betala universitetsskatterna. På något sätt blir mina avgiftsfria universitetsstudier väldigt konkreta. Tänk att vi inget betalar! Tänk att vi studerar gratis. Tänk.

Dagens sång

Idag har jag hakat upp mig på melodin till den här sången,
 sjungen av den italienska artisten Elisa.